usia diari ambo ni !

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 16 June 2015

Pesa.

bismillah.

jemari kurang rancak. namun desakan di hati masih kuat. masih banyak yang ingin dimuntahkan. seksa rasanya hati menanggung rasa ini.

sedih. pedih. pilu, perit.

aku masih belum puas menceritakan tentang pesa. masih ada. tolonglah, permudahkan tulisanku. hanya di sini lapangan yang aku ada, untuk meluahkan sejuta rasa. kecamuk. celaru. resah. gelisah.

arggh, parah.

sejak semalam, segala kerja buat aku tak menjadi. cacat serba serbi. kurang setiap ruang.

- time mandikan umi, lupa nak campur air panas. lepas amk wudhuk, terus aku ketepikan air yang patutnya dihabiskan utk bilas badan umi.
- masak nasik, lupa tekan butang "cooking"
- ke tanah merah, niat nak kurangkan rasa sedih. sampai simpang, tiba-tiba aku jadi tak ingat jalan. lost. nasib baik ada sepupu. fokus xyah cakap ah, tangan ketar sambil pegang stereng.
- buat lah ape pun, kepala aku tak habis fikir pasal pesa
- time tido je waktu rehat terbaik, bukak je mata, pesa dulu yang muncul dalam ingatan.
- mata pedih, bengkak, kepala berdenyut tanda penat. badan kurang tenaga.  sebab letih mencurahkan air mata
- satu-satu kenangan tentang pesa menjengah kotak pikiran aku








4 tahun. satu rangka masa yang cukup panjang. untuk aku membina jalinan yang erat dengan pesa. untuk kami pa2 sebenarnya. hanya tinggal 1 tahun setengah lagi untuk kami menghabiskan pengajian ni. Sayang, perancangan Allah mengatasi segala. siapa kami melawan takdir. siapa kami untuk mengatakan tidak bila Dia berkehendakkan sebaliknya.

Redha. satu satunya penyelesaian yang kami ada. bukan pilihan, tapi tuntutan. - tapi aku masih belum mampu.

masih di awangan, seperti masih bermimpi. menunggu tiba manusia untuk bangunkan aku dari mimpi buruk ni.

--- Ramadhan is coming ---

tinggal sehari je lagi sebelum ramadhan muncul. pasti ramadhan ini banyak bezanya dengan 3 kali ramadhan yang lepas. aku tak tahu di mana fungsinya pesa, di mana kuatnya dia untuk dikenang sebegini, namun setiap apa yang berlaku, pasti ada dia. dia melengkapkan wujudnya kami semua. hilang seorang pesa., tidak sempurnalah adanya kami.

teringat kisah ramadhan 2 tahun lalu.

kerja haram aku buat kerana pesa. kerja halal pesa buat, berbantukan aku. 

apa kekuatan yang aku ada smpaikan aku nekad seludup mercun masuk asrama. sebabnya, nak deliver tempahan mercun pesa. nilai rm100. banyak,. sangat banyak. aku kalut pikir tak tahu macam mana nk bawak naik mercun tu dengan hanya melalui satu jalan, melintasi pondok guard. pesa macam biasa, memainkan tugas kalut dia. bukan tolong. tapi tanya n tanya seolah dia sangat concern tentang apa yang aku kena buat. hingga akhirnya, aku jugak yang putuskan jalan keluar. mercun selamat dibawak naik asrama. langkah seterusnya, camana nak pass ke pesa.

caranya, sumbat dalam beg hiking. tengah malam, panggil dia amik beg tu dekat taman asrama. orang takkan syak pape sebab time tu memang time orang packing barang nak balik sebab dah hujung sem. so, no worries. kata pesa, takyah bimbang, takkan kantoi sebab dia akan terus letak beg tu dalam bonet keta budak tesl. dia kata esok pagi budak tu nak balik dah. oke , aku lega sangat.

sebelum berpisah, janji pesa pada aku, dia takkan cakap kt sesape pasal mercun tu. dan janji aku pada pesa, ni first n last, dan jngan smpai ada orang tahu.

ok deal ~

next

apa bisnes pesa? karipap. ye. kisah karipap ni pon aku ingat sebab minum petang tadi. owh, kenapa mesti aku ingat..? T_T

setiap tiba musim nak raya, pesa akan muncul dengan karipap makcik die. pesa akan mencari-cari pasaran untuk dia lariskan tempahan karipap tu. time tu, dia mintak tolong aku. carikan sapa nak tempah karipap tu. aku jugak yang disuruh, dari seramai-ramai kawan. itupun, mungkin sebab mercun. buat dia rasa aku boleh sekongkol dengan dia. herh, bijak kau pesa. aku? macam biasa mintak upah. sebungkus karipap free.

tiba hari tempahan karipap siap. laris. delivery karipap dia aku yang buat. hantarkan pada kawan kelas sebelah. licin. aku kembali pada pesa dengan duit hasil jualan. satu ayat pesa membuatkan aku hampa.

"we sory we, habis doh karipap. ada ore beli pulok takdi. aku bowok lebih doh bena..sory we dea"

tak hampa sangat sebenarnya. bukan aku tak kenal pesa ni. tapi jujur, aku x harapkan pon karipap tu, saje je. aku buat memang nak tolong dia je. xde la berharap dengan upah tu.

tapi. konon tanda protes. aku amk 2 ringgit dr hasil jualan tadi.

"aahh. kecek la mu sal. gitu sokmo. mai ko aku duo ya ni. nok meraso karipap free pon payoh mu ni.."

"hoo ambik la, ambik ambik.." ,, balas pesa.

tamat.

itu cerita aku. yang pasti, tiada lagi episod sambungan pada ramadhan kali ni. tentang karipap, tentang mercun.

Pesa, atas semua yang ko lalui sama-sama, dengan kitorang.  xkan aku lupa.

hiduplah engkau dalam kenangan kami.


p/s . aku belum puas menulis. nantikan .


No comments:

Post a Comment