usia diari ambo ni !

Daisypath Anniversary tickers

Friday 18 December 2015

bukan senang tanggung sorang~

bismillah.

sekalipun rasa nak mencarut, tetap kena bismillah jugak. ahaha.

macam biasa. pencegah darah tinggi, so kita singgah sini, buang dulu darah kotor pikiran kotor perasaan kotor. takut lagi disimpan di hati, lagi tertanam perasaan busuk tu.

salah aku. eh. kurangnya aku, lemahnya aku. sebab aku ni bukan jenis tahan bila dihambur depan-depan. tak banyak sangat kekentalan yang ada dalam diri aku ni. tambah plak, bila yang menghambur tu mak bapak sendiri. lagi la tewas pada perasaan.

sebab apa taw? - kalau dengan mak bapak, aku xde peluang nak defend diri sendiri.

defend bermaksud bela diri. bela diri caranya dengan menjawab. menjawab maksudnya berdosa. bila dh berdosa, derhaka lah aku, kan? dan aku taknak.

makanya, biar aku derhaka dekat blog ni je.

benda bukan sekali dua jadi. dah banyak kali. dan dah banyak aku telan. dan aku baru perasan - sebagaimana betulnya telahan meksi - yg aku ni jenis yg pendam sekor2. pastu bila dah x tertahan, mula hambur sesedap hati.

haih. personaliti mana nih perangai buruk kemahen.

MASAK - bukan prioriti aku. bukan pesen aku masuk dapur masak lauk macam-macam bagi orang makan. bukan pesen aku basuh pinggan, periuk belanga, buang sisa sampailah lap dapur sampai berkilat lip lap. bukan prioriti ye..kerja-kerja wanita ni bukan passion bagi aku.

tapi itu dulu. dulu dan sebelum umi sakit. dulu dan sebelum aku gigih try macam-macam resepi. dulu dan sebelum aku rasa rimas kalau kawasan dapur berair.

sekarang - keadaan merubah segala. segala benda ni aku KENA take over bukan lepas umi sakit, tapi lepas kakak aku keja di luar.

gigihnya aku bila kena paksa diri ke dapur. kena kenal dengan segala macam rempah ratus. kena tahu beza halia, lengkuas, kantan, kesom. kena sental hitamnya bontot kuali tanpa harap orang lain tolong buat. sebab apa - sebab hanya aku yg ada. sebab kalau bukan aku buat - xkan ada orang buat.

that is how im trying to leave the bad me - dan jadi perempuan yang macam perempuan.

atas rasa tanggungjawab sebagai anak perempuan - aku blaja masak. ingat lagi masa awal-awal paksa diri masak, masuk dapur je, terus mood aku lari. dari boleh gelak-gelak, terus muncung. sebab langsung tak yakin banyak mana kena cekau semua bahan masak tu. payah. sebab aku take over mendadak. take over pulak - dari orang yang dah memang ahli memasak - jadi boleh faham tak macam mana tahap berdebar + tak yakin + takut makanan tu x sedap, bila nak hidang makanan tu bagi satu fmly makan?

atas sebab tu, aku cari inisiatif lain. sebab aku tahu aku tak kental nak hadap kritikan orang pasal lauk yg aku masak.

maka, aku buat keputusan masak makanan yang jarang / x pernah kakak aku masak. sudahnya, makanan tu banyak unsur moden la. dan nyata, makanan tu lagi payah nak kena dengan tekak manusia dalam rumah aku.

dan - sangatlah jarang nak dengar pujian -- sedapnyoooo yah masok!.. -sangat jarang.

cuma yg cukup bg motivasi kat aku - diorang x kritik, makan je apa aku hidang. sebab makanan tu kan jarang dibuat - jd dorang tak tahu rasa sebenar makanan tu.

masa terus berlalu . dan sekarang, boleh kata keyakinan aku nak memasak dah meningkat sikit. xde la sampai tahap gabra bila kurang bahan. hadap saja - mana yang ada kita pakai, yang xde biarkan.

aku mula nak try masak masakan kampung. ya. masakan legend. yang pakai santan, rempah ratus, bahan hidup - kunyit, tempoyak, lengkuas, serai. yang guna ikan besar-besar.  mati! bagi aku memang sangatlah mencabar.

tapi aku buat - sebab dah jemu hadap tumis, 3 rasa, black pepper, paprik.

tapi macam yang aku jangka. pasti ada kritikan bila masak masakan kampung.
dan x sangka - kritikan tu terbawak-bawak walaupun aku masak lauk moden.

sedih . oke yang atas tu aku bebel panjang-panjang - sebenarnya nak cakap sedih je.

Abuya yang dulunya makan je makanan sedap ke tak, sekarang dah mula komplen.
kalau dulu aku abuya sangat defensive bekap aku bila orang gelakkn masakan aku - tapi sekarang buya sendiri yg jadik juri.

alahai. rapuh sungguh hatiku.

bertambah-tambah rapuh bila aku dengan kakak di dapur. bawak keluar satu talam penuh makanan.

then Abuya ramah menegur - ooo sedap kak masok!..
-- kak kata - adikyah buat ni buya

petanda - dia tak pernah expect aku masak makanan sedap-sedap.

terlebih - terkurang masin  - nasik keras / lembik =  dah macam zikir. 

adanya kakak di rumah bermaksud - dapur tu milik dia. konsep yg aku sendiri letak. bukan dia larang ke apa, tapi memang aku sendiri yg malas nk campur bila dia masak. aku seronok dia balik - sebab boleh aku belajar lagi banyak.

tapi melihatkan keterujaan abuya , umi bila makan makanan kak buat, dengan pujinya lagi - ibaratnya umi abuya kebulur time aku kat rumah.

siyesli. sangat rasa down. macam makin malas dah nak masak. biar je la aku fokus buat pastri tu.

bukan saja nak provok, tapi sebab benda ni jadik berulang-ulang , jadi aku rasa tak gagah tanggung sorang-sorang.

salamualaykum.

p/s : kak, kalau kak terasa, yah mintak maaf. i just cant tell you directly. but blogs can. bukan salah kak. yah salah sebab tak kuat . ehem

No comments:

Post a Comment