usia diari ambo ni !

Daisypath Anniversary tickers

Sunday 23 August 2015

Fasa 2 . 2 bulan.

bismillah.

Assalamualaikum.

seperti sebelum ini, musim praktikum maksudnya musim aku letak blog jauh-jauh. bukan sebab taknak menaip. tapi lebih kepada kekangan masa dan kuasa. kuasa? otak kurang berkuasa nak organize 4 5 benda dalam satu masa. hekk~

memandangkan rph untuk esok dah siap. jadi, menyinggah la kita di sini.

apa je yang boleh aku ceritakan pasal praktikum fasa 2 ni? entah. kosong. buat masa sekarang x rasa bercakap pasal praktikum tu satu prioriti. sebab ada benda lain lagi kuat control palaotak aku ni. haha

but. untuk praktikum. the most highlighted part is. dah habis sebulan praktikum!. yihaa ^^
another one month left. strong. keep qawiy !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

okeh. pindah topik.

nak kata sakit hati lagi tu, macam tak. sebab malas nak simpan lama-lama kan. tapi masih terrngiang-ngiang ayat tu, tu yang jadi ingat satu-satu. huhu

seorang mamat . yang bagi dia umur dia dah cukup matang untuk kenal segala bentuk perangai manusia. dia hanya interpret manusia just by look.

he said ; saudari ni kalau orang lain tengok mesti ingat awak baik, jjuruh, pakai tudung labuh.. tapi bg saya awak ni biasa jah. kecek pon kasar. gelak kuat.

haa. something like that lah. directly he said to me. kalau kamu? apa rasa?

erghh..

satu persoalan timbul dalam kepala aku lepas dia cakap camtu;

.......orang yang mulut bising, gelak kuat, cakap lepas... x layak ke pakai tudung labuh? tudung tutup dada? tutup syarat? ikut syariat? .....

kalau begitu tafsiran dia melalui pakaian, aku rasa muslimah-muslimah yang pakai tutup aurat kat luar nun ramai la yang kena selak tudung bagi singkat. dah kata x layak? dah kata yang labuh-labuh tu untuk orang sopan je? am i wrong?

aku sendiri tercampak dalam situasi macam ni. kawan-kawan aku, semua pakai cukup syarat. tapi most of them gila-gila. ye, cakap lepas dan gelak kuat. dan aku pon macam tu la. dah terbiasa dengan perangai gila tu. sama je, kat sini ke kat rumah, memang begitu la pesennya. sampaikan kalo aku senyap dan gelak malu-malu, tanda aku kurang selesa dengan situasi tu.

jadi. pada mata kau , mungkin - " eh,perangai.. x padan pakai tudung labuh..."

ibaratnya - orang baik dan sopan je boleh pakai tutup aurat.

bro. tuntutan tu tuntutan. hukum tetapkan macam tu. islam nak macam tu.

yang bab bising, gelak kuat ape sume berkaitan adab tu, x boleh ke kalau pandang - orang tu just being herself. macam la kau xde pe'el buruk. human is not perfect la. jangan disamakan bab pakaian dengan adab. 2 benda tu berbeza bro.

aku pon. bukan dengan semua orang aku boleh gelak kuat, cakap apa saja aku nak cakap. aku ingatkan , aku dekat dengan kau, aku share benda dengan kau, kau boleh terima seadanya aku. sebab dengan kau aku rasa selesa.

tapi silap la telahan aku. aku jadi diri aku, then kau pulak cakap macam tu. seolahnya engkau lagi suka kenal seseorang dengan perangai palsu dia. perangai yang baik. tapi palsu. .

xpelah. mungkin begitu "baik" pada tafsiran kau. pakai labuh, cakap sopan.

so then, benda lain yang patut kau perhati jugak, kau letak laa tepi. just elaborate those two things~

menegur kau tu tidak kena cara bro ~ u lost my respect.

salam sebulan lagi praktikum ~

No comments:

Post a Comment